Both New York tabloids are sullied by British parliament, but only the ‘Post’ has the cheek to use it against its rival

Tweet Share on Facebook Share on Tumblr Print

The Lineup collects the media stories, big and small, that are on our radar each day.

On page 33 of today's New York Post, there's a headline that reads "PROBE: MYLER LIED." A subheading reads "Daily News editor found 'complicit' in hacking scandal."

The story is not exactly buried in the paper, even at page 33; it's in the paper's popular business section, and though it's not on the section front, it's a right-hand page and has a big graphic featuring News editor Colin Myler's face, with a giant block quote from a report issued yesterday by a select committe of the British Parliament that has been probing phone-hacking and other media misdeeds in the U.K.

MORE ON CAPITAL

ADVERTISEMENT

The quote reads:

[He] gave repeated assurances that theere was no evidence that any further News of the World employees ... had been involved in phone hacking. This was not true.

Myler came on as editor of the News at the beginning of the year; previously, he worked for News Corp. chairman Rupert Murdoch as editor of the now-shuttered News of the World, where he became embroiled in the phone-hacking scandal that shut the paper down and is causing such a headache for his old boss. (The Post, where Myler also used to work, is also owned by News Corp .)

The funny thing about the Post's way of handling the story? It didn't mirror the headlines that everyone else used to talk about yesterday's report, which declared Murdoch "not a fit person" to run a major media company. The Guardian ran a giant profile picture of Murdoch, with the headline "Beginning of the end?" The New York Times went with "Panel in Hacking Case Finds Murdoch Unfit as News Titan."

Eleven paragraphs into the Post piece about Myler's condemnation in the report, mention is made of the bad news for the Post's own proprietor: "The report also dealt a blow to New Corp. CEO Rupert Murdoch, and concluded that he 'turned a blind eye and exhibited wilful blindness' to widespread wrongdoing at the tabloid. As a result Murdoch is 'not a fit person' to lead a global corporation, the report said."

Clearly the Post editors were unafraid to run with the story, somewhat hamfistedly shifting the focus to rival tabloid editor Myler even as the world waits to see if Rupert Murdoch is about to be drummed out of England. So shouldn't the News be unafraid to write about Murdoch's misfortune, even at the cost of mentioning their own editor's fate somewhere, maybe around that same 11th paragraph in the story?

Nope. Crickets. The News didn't touch the thing at all.

To its credit, the News did run a lengthyAssociated Press article about the report yesterday on its website, which more and more seems to be the place where the paper promotes all of the big national and international stories of the day. And no, the references to Myler were not edited out.

TheTimes' front page today teased a sidebar about Myler, which noted, erroneously: "With Mr. Myler caught up in the story, nothing was published on [the Daily News] Web site on Tuesday.")

In other news...

Have you checked out John Koblin's must-read about the scammy ESPN sports columnist who may or may not actually exist? [Deadspin]

Time Inc. shrinks. [AllThingsD]

Profits up at Thomson Reuters. [The Wall Street Journal]

Still more quarterly earnings news! IAC Corp. [Reuters]

A 10-year ratings low for CNN. [The Los Angeles Times]

The Fox News Mole is shopping a memoir. [The New York Observer]

Via press release...

From The Financial Times:

The Financial Times today announces the appointment of Emily Steel as US media and marketing correspondent, covering content and distribution companies, digital media innovators and the wider marketing industry. Steel joins the FT from the Wall Street Journal, where she most recently served as a social media editor.

Andrew Edgecliffe-Johnson, media editor of the Financial Times, commented: “Emily’s obvious skills, in 140 characters or the best of long-form investigative journalism, will be a powerful addition to the FT’s global media coverage. She brings deep knowledge of the forces in digital media and online advertising that are transforming content and distribution companies old and new. Her appointment underscores the FT’s commitment to producing the most competitive, prescient and valuable coverage, in print and online.”

From The Guardian:

Today the Guardian announced that its US traffic exceeded 24.1 million unique browsers in April 2012 and it is growing at a year on year rate of 80 percent. The Guardian’s global traffic topped 71.3 million unique browsers in April 2012 and is growing at a year on year rate of 67 percent. (Source: Adobe Site Catalyst, subject to audit)

Guardian US editor-in-chief, Janine Gibson, credits the growing popularity in the US to the outlet’s commitment to a distinctive, open approach to publishing and news reporting on the web that engages readers as active participants in shaping and driving the content.

“American news consumers have embraced our open and collaborative newsroom,” Gibson said. “As relative newcomers in town, it didn’t make sense for us to pretend to know what US readers wanted from us, which is why, from the beginning, we have actively made their voice integral to the newsroom.”