News Corp. responds to parliamentary report declaring Rupert Murdoch ‘not fit’

Rupert Murdoch testifies before Parliament last summer. ()
Tweet Share on Facebook Share on Tumblr Print

The Lineup collects the media stories, big and small, that are on our radar each day.

News Corp. has issued a statement in response to this morning's damning report from a British parliamentary committee that concluded chairman Rupert Murdoch is "not a fit person" to run an international media conglomerate due to his handling of the U.K. phone-hacking scandal.

The statement, in full, is below:

Hard truths have emerged from the Select Committee Report: that there was serious wrongdoing at the News of the World; that our response to the wrongdoing was too slow and too defensive; and that some of our employees misled the Select Committee in 2009.

MORE ON CAPITAL

ADVERTISEMENT

News Corporation regrets, however, that the Select Committee's analysis of the factual record was followed by some commentary that we, and indeed several members of the committee, consider unjustified and highly partisan. These remarks divided the members along party lines.

We have already confronted and have acted on the failings documented in the Report: we have conducted internal reviews of operations at newspapers in the United Kingdom and indeed around the world, far beyond anything asked of us by the Metropolitan Police; we have volunteered any evidence of apparent wrongdoing to the authorities; and, we have instituted sweeping changes in our internal controls and our compliance programs on a world-wide basis, to help ensure that nothing like this ever happens again anywhere at News Corporation.

As we move forward, our goal is to make certain that in every corner of the globe, our company acts in a manner of which our 50,000 employees and hundreds of thousands of shareholders can be justly proud.

(Murdoch himself responded in a memo circulated to all News Corp. staff.)

The report also prompted a strong response from Colin Myler, who has come under increased scrutiny in his new job as editor of the Daily News now that the committee has concluded that he misled members of Parliament regarding his knowledge of phone-hacking at News of the World, which he edited from 2007 until it was shuttered last summer.

His remarks, as reported in multiple media outlets, are as follows:

I stand by the evidence that I gave the committee. I have always sought to be accurate and consistent in what I have said.

The conclusions of the committee have, perhaps inevitably, been affected by the fragmented picture which has emerged from the various witnesses, and by the constraints within which the committee had to conduct its procedure.

These issues remain the subject of a police investigation and a judicial inquiry and I have every confidence that they will establish the truth in the fullness of time.

In other news...

Occupy protesters paid a visit to The New York Times this morning as part of their big May Day activities. [Poynter]

Press supression and journalist arrests are being tracked here. [SaveTheNews]

An Occupy Wall Street-related lawsuit filed by several New York City council members alleges that a city official got Time magazine to scrub from its website a photo of one of them being arrested. [Gothamist]

How the campaigns are using respected news anchors in their attack ads. [C.J.R.]

Erik Wemple has more on DNAinfo's march into the outer boroughs. [The Washington Post]